Geplaatst op

Lancering nieuwe podcast Bloedband & Bedrijfsvoering

Aflevering twee van de Bloedband podcast: Oos Kesbeke – Met het hart op de tong

Door het tv-programma ‘De Augurkenkoning’ maakte heel Nederland kennis met Kesbeke. Daarvoor timmerde het familiebedrijf onder leiding van Oos Kesbeke al jaren aan de weg. Wat is nu de kracht van het familiebedrijf? En is Oos zelf klaar voor de opvolging door zijn zoons Camiel en Silvian? Je hoort het zelf in deze nieuwe aflevering van ‘Bloedband & Bedrijfsvoering.’

Kesbeke maakt echte Amsterdamse tafelzuren. Wat ooit door Charles Kesbeke in 1948 vanuit een kelder aan het Waterloopplein begon, groeide uit tot de grootste inleggerij van Amsterdam. Het assortiment bestaat onder andere uit augurken, kappertjes en zilveruitjes. Innovatie en doorontwikkeling vormen de drijvende krachten achter dit ras-Amsterdamse familiebedrijf.

Kleine jongen

Oos leerde de fijne kneepjes van het vak via zijn vader Charles. Zo leerde hij hem niet alleen hoe het inleggen van groente werkt, maar ook hoe je een bedrijf moet leiden. Door uren te maken in de fabriek maakte hij stappen als ondernemer.

“Ik reed zelf door de stad, want ik was dan ook chauffeur. Dan reed ik met 25 adressen door Amsterdam. En dat elke dag. Een keer Amsterdam Oost, dan Amsterdam West.”

De denkbeelden van Oos botste nog weleens met de gedachtes van zijn vader. Toen hij eenmaal zelf aan het roer stond, is hij zijn eigen ideeën gaan doorvoeren.

“Ik heb die iconische pot bedacht. De labeling veranderd. Eigenlijk gewoon het hele uiterlijk van het merk is aangepast zonder de identiteit te verliezen.”

Innoveren, innoveren, innoveren

Constant is het bedrijf bezig om zichzelf opnieuw uit te vinden. Niet alleen door het ontwikkelen van nieuwe producten, maar ook door het aangaan van samenwerkingen met bekende chefkoks. Stilstaan is achteruit gaan en draagt niet bij aan de grote ambities van het bedrijf.

“We zijn continu bezig om onze kennis breder te maken en continu te leren.”

Als ondernemer heeft Oos het hart op de tong. Toch schuilt er onder al dat ‘geweld’ een klein hartje. Hij zorgt goed voor zijn eigen personeel en biedt daarnaast ook kansen aan mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. De typische Kesbeker werknemer? Een Amsterdammer met een grote bek.

“Maar zonder personeel… ..ben ik helemaal niks.”

De vierde generatie klaarstomen

Oos verplichte zijn zoons om op zaterdagen eigen geld te verdienen. Uiteindelijk besloten ze beide om binnen het bedrijf te komen werken. Waarin ze verschillen? Camiel en Silvian ondernemen met minder emotie en laten dingen makkelijker los dan hun vader. Oos is ervan overtuigd dat ze beide de capaciteit hebben om het bedrijf te leiden. Wel moet hun productkennis nog wat toenemen.

“Dan zie je toch dat ze het leuk gaan vinden. Zelfs zo leuk dat ze besloten hebben om de rest van hun leven in de conserven te gaan.”

Oos gelooft niet in twee kapiteins op een schip. Dat werkt in de tijd met zijn vader ook niet. Daarom gaat hij proberen om het bedrijf de komende jaren helemaal los te laten. De tijd zal leren of hem dat ook echt gaat lukken.

Luister de de gehele aflevering met Oos Kesbeke vanaf vrijdag 1 december op je favoriete podcastkanaal.

De podcast

Familiebedrijven zijn cruciaal voor Nederland. Samen zorgen ze voor een kwart van de omzet en werkgelegenheid in Nederland.

Met deze serie willen de makers ondernemers inspireren met boeiende verhalen van succesvolle ondernemers.

– Hoe is het om op te groeien binnen een familiebedrijf?
– Hoe maak je keuzes tussen family en business?
– Hoe borg je de continuïteit van het bedrijf?

Nick stelt de vragen die je zelf niet kunt stellen.

Abonneer je nu op de podcast ‘Bloedband & Bedrijfsvoering’ en wees als eerste op de hoogte van nieuwe afleveringen.